Wednesday, August 12, 2009

peristiwa yang menyegarkan diari memori tentang ibu bapa yang suda lama berpisah

PENDAHULUAN
-Aku mendapat panggillan daripada Amin.
-Nada suaranya yang kuat dan gementar itu membuat aku prihatin
-Amin menceritakan tentang keluarganya yang sedang menghadapi masalah.
-Ibu dan bapa Amin sering bergaduh dan sedang berpikir tentang jalan keluar daripada penderitaan mereka,iaitu,penceraian.
-aku dengan tiba tiba mengimbas kembali tentang keluarga aku yang kini sudah berpecah.
-Suara ibu bapa aku yang sedang bertengkar terngiang-ngiang di telinga aku.

PERKEMBANGAN
-Ibu dan bapa memang tidak bahagia dalam rumah tangga mereka itu.
-Sebagai anak sulung,aku berusaha untuk menyatukkan keluarga aku itu,kembali.
-Tetapi aku gagal.
-Ibu dan bapa bercerai dengan cara tidak baik.
-Mereka bertengkar dengan berterusan tentang siapa yang akan menjaga anak-anak.
-Aku dan adik amat keliru.

KONFLIK
-Tahap pertabahan aku sudah ke puncak.
-Aku tidak mahu kedua-dua orang yang amat aku sayangi bergaduh kerana aku.
-Aku mementa pertolonggan daripada makcik aku.
-Aku amat keliru.aku sayang kedua-dua mereka.
-Aku tidak mahu memilih siapa yang aku hendak ikut.
-Pertengkaran antara ibu dan bapa membuat aku binggit.
-Aku membuat keputusan untuk tinggal bersama makcik.
-Ibu dan bapa amat marah apabila mendapat tahu keputusan aku.

KLIMAX
-Sejak itu,mereka tidak berbual dengan aku.
-Perangai mereka yang panas baran itu telah mengasingkan keluarga kami
-Mereka juga tidak berkomunikasi bersama makcik aku.
-Sudah 3 tahun aku tidak berjumpa dengan mereka.
-Penceraian telah memecahkan keluarga kami.

PENUTUP
-‘’EH! Kau dengar tak apa aku katakan ni?!’’,Amin mengejutkan aku daripada lamunan.
-Aku mula memberi pertolongan secara nasihat.
-Supaya keluarga mereka usaha untuk berbaik semula kerana, keluarga adalah paling penting dalam hidup kita ini.
-Penceraian boleh memusnahkan perhubungan erat keluarga kita.
-Amin harus berusaha untuk menyatukan ibu dan bapa dia semula.
-Supaya dia tidakla menjadi seperti aku.

No comments: